Alla inlägg under september 2013

Av rottweilers - 28 september 2013 21:47

Klev upp 06.00, gjorde mig i ordning och rastade hunden. Tänken var att vi skulle åka till Sundsvall halv åtta. Men med tanke på tidigare erfarenheter så skulle jag ha kunnat sova lite till utan dåligt samvete, mina föräldrar som jag skulle åka med var inte färdig i tid. När vi väl var där hade jag och mamma gjort Ikea och Birsta på under två timmar. Sen var det bara att vänta på pappa som var där på en jobbgrej, och vänta fick vi göra länge. Vi kom hem sent, min kära bror var hundvakt. Vilken tur att jag har honom. Tanken var att jag skulle hinna träna hunden och åka ut till en kompis. Men klockan blev allt för sent, så nu har jag myst ner mig framför tvn. Inte helt fel det heller. Imorgon blir det heller ingen träning, för på måndag startar "tävlings"kursen och då ska hunden vara pigg! Åh vad det kommer bli roligt, jag längtar :)

Av rottweilers - 25 september 2013 21:42

Som jag har skrivit tidigare så har vi tragglat mycket med apporten, och jag har på senare tid kännt att jag snart ger upp. Men ikväll släppte det. Och jävlar vad glad jag blev när jag kom på knepet. Bollen är tydligen lösningen på allt. Idag gav jag henne apporten, backade tre meter och sa fot. Hon gick in i fotposition utan att släppa den. Nu gäller det bara att befästa bärandet av apporten. Sen får jag bygga på. Som att hon själv griper den från golvet och sedan lära den nya innebörden av kommandot. Ååh jag är så glad!

Av rottweilers - 25 september 2013 08:23

Nä, inte så kärt idag. Vaknade, gick ut med hunden och går förbi min bil. Och vad ser jag om inte is på bilen. Jag vill inte behöva skrapa rutorna i september!!! Det resulterade i att jag kom sent till jobbet eftersom jag inte hittade någon skrapa. Dags att börja använda kupévärmaren så bilen slipper stå på tomgång.
Fick hem ett par nya kängor igår av märket Merrell. Dom kommer bli perfekt nu i höst/vinter när jag ändå är ute så mycket. Riktigt sköna är dom, och inte alls klumpiga som sådana kängor kan vara.
Gud så jag längtar tillbaka till sommaren nu. Eller, en utlandsresa hade inte suttit helt fel heller.
(Älskar bilden på hemi från i somras när hon står och "solar")

Av rottweilers - 23 september 2013 20:02

Snart är det dags för kurs igen, med fokus på lydnadstävling - klass två till elit. Det ska bli spännande. Så det vi gör nu är att vi tränar för fullt på 2ans lydnadsmoment så att vi kanske inte ligger så långt efter de andra. Det stora problemet är apportbocken. På tävling när hon endast ska gripa den så har hon fått full poäng 2 gånger. Ett tag tog jag med den på varje promenad, försökte göra den rolig genom att kasta den som en pinne. Men hon vägrar ta den. Nu har jag börjat behandla den som min käraste ägodel, få se om hon blir mer nyfiken på den då. Så länge får vi prova "hämt"apporteringen med boll, så att hon i alla fall lär sig kommandot. Övriga tips mottages, om det finns andra med samma problem.
Rutan går sådär, vi ökar sakta avståndet väldigt lite i tagen. Knepet är att inte tillåta henne att misslyckas :).
Fjärrdirigeringen börjar bli riktigt fin. Bara hon lär sig låsa bakbenen lite bättre så att hon inte studsar så mycket från ligg till sitt.
Nu ska jag lusläsa Google, och se vilka råd om apporten det har att erbjuda.

Av rottweilers - 21 september 2013 18:27

Idag fick vi ynka 126 poäng. Men jag är rent ut sagt så jävla nöjd. Hemi börjar komma ut ur sin skendräktighet och är nästan uppe i sin fulla potential. Anledningen till de få poängen var platsliggningen. Där nollade vi IGEN. Men jag får skylla mig lite själv. Vi tränar aldrig på det eftersom att jag har varit så bortskämt när det gäller just det, då det alltid har varit så klockrent. Men vi får börja nu. Distrahera henne med något som jag vet kommer att få henne gå/springa iväg. Bara för att visa henne att det inte är acceptabelt.
Hade hon inte varit så taggad så hade vi nog fått full pott på både inkallande och hopp över hinder, men nu fick vi 8 och 9p.
Enligt kommentarerna drog ingången ner poängen. Hon kastade sig mot mitt ben, och så ska det ju inte vara.
I övrigt så höjde vi varje oss en poäng i varje moment. Hade vi tagit hem platsliggningen så hade det gett oss ett 1a pris. Men det gör inget. Det har varit en väldigt rolig dag. Det är sådan härlig gemenskap på klubben, det finns som ingen direkt prestige utan det känns mer en aktivitet som vi alla gör tillsammans. Det var 3 andra tjusiga rottisar där, och det är ganska ovanligt. Jag brukar vara ensam med min, dom vanligaste raserna är malanois, schäfer, kelpie och border collie.
Ska man stoltsera med något så blev vi domarens favorit, det är något dom brukar utse vid våra klubbmästerskap.
Men nu är det lördag och kväll. Jag ska prova göra några goda drinkar med min smirnnoff gold. Go'kväll!

Av rottweilers - 18 september 2013 17:56

GÅ FINT
Nu är alla hundar olika, precis som oss. Testa er fram.
Ett tips är att byta riktning så fort kopplet sträcks vilket det ofta kommer göra i början, säg något som uppmärksammar hunden strax innan ni ändrar riktning. Det gör er oberäknelig och hunden måste tillslut hålla koll på föraren. Och så fort hunden kommer in i rätt fotposition så säger ni "fot" och belönar. Förslagsvis med godis. Ge alltid godis nere vid ditt vänstra knä, så hunden lär sig att det är där belöningen kommer. Kasta ingen boll som belöning, för du vill inte belöna en hund som drar genom att den springer ifrån dig. Kom ihåg att vara snabb i belöningen så att den inte kommer när hunden har hunnit frångå sin position.

Här är det bra att använda en klicker. Träna in det hemma genom att klicka och sen ge godis. Om och om igen, tills hunden förstår att ljudet är = godis. Det är blir mycket lättare att belöna i exakt rätt tid då, och det gör då inget att det tar några sekunder innan godiset kommer.

HUNDMÖTEN
Hund som tycker att det är roligt med andra hundar. Här hade jag det svårt. Jag jobbade hårt med att Hemi skulle tycka att jag var det roligaste som finns. Och det tror jag kan vara till mångas hjälp. Att vara så rolig att allt annat inte är värt ett skit. Lek er förbi era hundmöten, gör vad som helst så att hunden bara fokuserar på dig.

HUND SOM VILL LUKTA
Här är något som kan slita armarna av en. Hunden går fint bredvid och helt plötsligt känner hunden en gudomlig lukt och ska dit fortast möjligt. Ett sätt är att träna förbudsövningar, och lära den vad nej betyder. Lägg t.ex ut korv eller annat gott. Gå sedan förbi. Drar hunden, säg nej och försök få hundens uppmärksamhet genom lek eller något annat den tycker är roligt. Det ska inte vara värt att offra dig för en korvbit.

HUND SOM GÖR UTFALL
Här fick jag ett bra tips från en tjej på klubben, hon pratade om hur bra hon har lyckats med hennes hund som gör utfall. Det var att hon förstärkte sitt nej. Hon hade en läskburk av aluminium, i den så hade hon stoppat småspik och tejpat för hålet. Så när den gjorde utfall så kastade hon burken så den hamnade bredvid hunden samtidigt hon sa nej. Observera att detta inte skrämmer hunden, utan det "bryter" utfallet.

Tänk på att om man rycker mycket i kopplet, även om hunden har blivit stark så kan det orsaka nackskador. Bara det bör göra det värt att lägga ner lite tid på träning. :)
Dom tre första punkterna fungerade bra för oss. Men åter igen, alla hundar är olika.

Av rottweilers - 17 september 2013 22:02

Jag har verkligen varit förkyld. Men idag var jag piggare så jag stack givetvis ut till klubben en sväng efter jobbet.
Allt gick bra och vi körde även lite brukslydnad också. Det är mycket roligare än den vanliga lydnaden. Det är inte lika noga med positioner och så. Hemi tycker också att det är roligare, framför allt med de specialmomenten vi har tränat lite på som framförgående och budföringen ska jag nog inte ens nämna. Jäklar vad taggad hon blir av det, hon älskar att springa så jag tror att hon ser det som en belöning.
Jag håller även på att försöka lära henne att krypa då det också är ett specialmoment. Det går sakta men säkert. Här är det viktigt att bryta ner träningen till microdelar med mycket belöning, hunden får inte lära sig att lyfta baken för mycket. - Det ger avdrag på tävling, och folk som har varit med ett tag säger att det är svårt att träna bort. Tålamod, tålamod och tålamod. :)
Självklart så kommer det mer bilder på mitt kära djur, och den fina kvällen.

Av rottweilers - 14 september 2013 16:06

Ja den gick inte precis som jag tänkt mig. Nollade 2 moment. Sedan i övrigt, sket min hund i mig. Hon tyckte att tävlingsledaren var mycket roligare. Fick ganska dåliga poäng i de andra momenten. Första nollan var ställande, efter kommandot fortsatte hon att gå och jag fick säga åt henne två gånger. Och sedan var det platsliggningen, ett moment som hon aldrig tabbat sig på. Men den här gången satte hon sig upp. Jag hade räknat att att vi eventuellt skulle få ett 3:e pris. Men det var jag inte intresserad av, så jag bad henne lägga sig ner igen vilket gav oss noll poäng. Jag kände att drt var rätt att göra, än att hon skulle få komma undan med det. Vi hade ju ändå inget att förlora. Det kändes som äkta trots från hennes del. Även om hon är skendräktig så satt allt i onsdags när vi tränade, just därför kändes det lite surt. Aja, det blev en trevlig utflykt och vi får ladda om till nästa helg.

Ovido - Quiz & Flashcards