Alla inlägg under februari 2014

Av rottweilers - 16 februari 2014 15:59

Och så har vi OS. Alltså, skidåkarna får en att känna sig stolt över att vara svensk i dessa sammanhang. Kallas fantastiska prestation igår och man måste bara älska att den överdrivet kaxiga Northug inte ens fick känna doften av en pallplats idag.
 
Har även haft hundvård. Började med klorna som jag får klippa var 5e dag för att dom växer som ogräs. Dels för att jag vill ha dom kort och att minska risken att hon bryter dom, sen vill jag inte att hon ska förstöra parketten. Efter det har vi tandborstning, borstar dom alltid efter kloklippningen, smörjer tassarna med tassalva för att behålla dom mjuka och från sprickor. Sist men inte minst massage.
Städning av hemmet är också en given punkt såhär sjunde dagen av veckan. Tar många kaffe-pauser emellan :).
 
 Ingen träning har det blivit. Hemi började löpa i tisdags, att träna nu är ingen idé då hon bara blir slö i huvudet. Kör lite fritt följ på promenaderna and thats it. Om två veckor startar hårdträningen både för mer fys och mer lydnad. Tanken är att vi startar  tävlings-säsongen i april.

Av rottweilers - 9 februari 2014 16:32

Igår får vi tillsammans med Tova och hennes 2 hundar till stortorget för lite lydnadsträning. Ett perfekt ställe om man vill ha mycket störning, dvs mycket människor och andra hundar som går förbi. Det blir inte samma "kontrollerade" störning som när man är på klubben där andra tränar. Vi satsade på det fria följet vilket också är det vi har tränat mest på under vintern. När jag var klar med första klassen så började jag om från början. Med bra kontakt från  fotpossition och att hon ska orka hålla den kontakten hela vägen. Det börjar äntligen lossna.


Sedan hade vi platsliggningen. Även detta mometetn har jag börjat om med. Tidigare har hon legat och luktat och tittat åt andra hål - vilket kommer ge mig en hjärtinfarkt under tävling eftersom att hon inte får förflytta sig. I högre klasseer får man poängavdrag om hunden nosar. Hon har inte haft någon förväntan alls och därmed har jag haft dålig kontakt med henne. Till en början så fick hon belöningar utan förvarning, det hjälpte mig med att hon tittar efter mig när jag lämnar henne. När hon väl tappar orken att hålla kontakt och börjar nosa på belönar jag det ilket håller henne allert. Snart så kan jag börja öka tiden till 3 min.


Till sist var det rutan. Jag hade stora problem med det i höstas när jag skulle lära henne momentet. Hon vägrade gå in i rutan eller sprang åt ett annat håll. Men nu efter några månaders vila från momentet så satt det perfekt. Jag är så stolt.

Av rottweilers - 7 februari 2014 19:49

Veckorna har gått fort sista tiden. Har varit i Sundsvall på jobb i 2 dagar, mycket givande. Hemi har fått nya tennisbollar / träningsmotivering. Imorgon kör vi lydnad på torget tillsammans med Tova och B. Det var länge sedan nu. Snart, om några månader drar tävlingssäsongen igång och som jag längtar.

Av rottweilers - 2 februari 2014 15:22

Precis hemkommen från en promenad med flat-valpen Meya och hästen Viska. Ja och valpens matte och husse. Så jäkla frän valp. Totalt orädd och det går ca 110km/h. Och det är fösta gången Hemi gör sig medveten om sin storlek. Hon är vanligtvis som dom flesta stora hundar - klumpig och tycker att hon får plats överallt.

Ovido - Quiz & Flashcards