Alla inlägg under augusti 2013

Av rottweilers - 31 augusti 2013 15:34

....gick sådär. Hemis skendräktighet börjar göra sig påmind. Idag var hon väldigt svår att motivera, inget hon gjorde var "gratis". Det plus en ganska ofokuserad matte gör det inte bättre. Efter uppvärmningen körde vi lite linförighet. Hon var nästan hela tiden ett par steg bakom, och i högervändningarna sträcktes kopplet. Det fria följet gick dock bättre och hoppet sprang hon förbi. Även fast jag är väl medveten om omständigheterna så är det lätt att fastna i nuet, att jag glömmer bort hur duktig hon faktiskt är när det går mindre bra. Man kanske tycker, ja men varför tränar du henne då? Jo, för jag har upptäckt att hennes skendräktighet blir mycket lindrigare. Oftast brukar jag spåra i och med att det blir en mer naturlig aktivering. Nej, nu ska jag färga håret. Sen ska jag ut och käka middag men en kompis som precis har fyllt år. Trevlig lördag folks!

Av rottweilers - 30 augusti 2013 18:41

Yttligare en arbetsvecka avgjord. Det firar vi med soffmys hos Hemis bästa kompis, beageln Cesar. Imorgon är det tänkt att vi ska köra lite finslipning på lydnads 1an och fortsätta med lite moment från 2an. Eventuellt lite personspår också. Det är så mycket tävlingar framöver. Och med tanke på förra tävlingens resultat så fick vi verkligen blodad tand. Trevlig helg!

Av rottweilers - 29 augusti 2013 10:16

Idag är det kallt och ruggigt ute för oss jämtar. Och vad passar då inte bättre än att plocka fram förra helgens bilder som inehåller bad, flottemys och svampplockning. Samt fundera över varför man inte bor mer söder ut. Där man förhoppningsvis har mer än 10 soldagar per sommar.

Av rottweilers - 28 augusti 2013 22:45

Mjuksrart med de nya momenten som kommer i lk2. Här har vi rutan och jag är supernöjd med kvällens träning. På slutet hade jag ökat avståndet med ca 5 meter. Det kommer bli lite av en mängdträning på detta tills hon slutar fundera över kommandot, för nu sitter hon en stund och funderar över vad jag precis har sagt. Jag tycker att det är så himla svårt att träna på att skicka henne till ett föremål/annan plats. Men hon försöker :)

Av rottweilers - 28 augusti 2013 15:14

Ja, som rubriken lyder så är detta helt nytt för mig, att blogga. Den här bloggen kommer att handla om det jag tycker om som mest - hundar och hundträning. Min och min hunds framgångar osv.
Lite bakgrund:
För strax över ett år sedan skaffade jag min första egna hund som inte har ägts av mina föräldrar. En rottweiler som precis skulle fylla 2 år, hennes namn är Hemi. Helt otränad men gudomligt snäll, det tog inte alls lång tid innan vi fann varandra.
Valet av ras var ganska självklart för mig, en stor brukshund var vad jag ville ha. Och alla som har en rottis kan nog hålla med om vilken fantastisk ras det är. Trygg, snäll, väldigt tillgiven och tycker om att arbeta..
I början tränade vi mycket på kontakt, samarbete och försökte att hitta ett fungerande belöningssystem. Sedan till hösten startade vi lite brukslydnad som var jätteroligt och gav mersmak.
Den sista tiden har vi tränat som tusan och i fredags gjorde vi våran tävlingsdebut i lydnadsklass 1. Resultatet blev 1a pris och en 2a plats på168,5p

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards