Direktlänk till inlägg 22 augusti 2014

Alltså... Hundattacker...

Av rottweilers - 22 augusti 2014 16:57

http://www.expressen.se/noje/ola-conny-svart-biten-av-vans-vakthund/

Jag vill återkomma till det ämne jag skrev om för länge sedan, om media och deras syn och formuleringar till hundattacker.
Varför måste dom annonsera sina rubriker på det sättet, se länken ovan. Om jag har lärt mig rätt, så visst kan akitan vara en vakthund. Men det var väl också så att den även användes inom hundkampen? Men en hund som inte "skrämmer" folk pga sitt utseendet kanske inte ses som en sådan?
Nej huvva. Amstaffs, ambulls osv kan tydligen gå under samma tak, ordet kamphund har blivit som en egen ras i sig (i folkmun). Är det en rottweiler så brukar det stå klart och tydligt i rubrikerna, liksom skönt att svartmåla rasen mer än vad den är. Fast det är klart. Fina rubriker ger pengar och det i sin tur leder till mer oförstånd, okunnighet och rädsla hos människor. Tycker att det redan finns för mycket sånt. Ha respekt för alla hundar, stora som små, "stor och farlig" cane Corso till en "glad och livlig" flatcoated.
Gud vad jag kände att det här blev osammanhängande, men ni förstår kanske vart jag vill komma. Det kliar i fingrarna när jag läser sånt här.

Trevlig fredag / Hund-älskarN

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rottweilers - 23 januari 2015 08:11

Ett tungt ämnde en sådan här härlig fredagsmorgon. Jag har precis gråtit en skvätt efter att ha läst ett inlägg på fb ang en grabb som heter Linus, som blir mobbad och slagen i skolan. Det är väldigt få saker som gör mig så förbannad. Jag själv blev...

Av rottweilers - 4 januari 2015 12:20


Önskar Hemi, Hugo och polarna!

Av rottweilers - 27 december 2014 09:01


Julen ha varit bra, den firades tillsammans med familjen hemma hos farmor och farfar. Trots mina 28 år och min predikan om att jag inte ska ha så många julklappar så fick jag det ändå. Biotherm- produkter, parfymer, presentkort på golvet som ska lägg...

Av rottweilers - 20 december 2014 22:59

Läste i lokaltidningen, en man är ute och går med sin hund när han möter tre andra män som frågar efter en tändare. Då blir gubben misshandlad och en av killarna ska tydligen ha sparkat ihjäl hunden, en chihuahua... Om man läser mellan raderna på en...

Av rottweilers - 15 december 2014 22:03


Ett sätt att bygga fin relation mellan mig och valpen tänker jag. För varje träning jag och Hugo gör, eller för varje promenad där han får möjlighet att springa av sig en stund tycker jag att vi allt eftersom får en finare kontakt. Dels för att jag b...

Ovido - Quiz & Flashcards