Alla inlägg den 14 augusti 2014

Av rottweilers - 14 augusti 2014 13:01

Något som jag alltid har varit imponerad över är hundar med stor arbetsvilja, Hemi har aldrig riktigt haft den lusten. Tänk dom hundar som vet "jaaa nu jävlar ska det jobbas", och så händer inget. Och matte står ju där med klickern i ena handen och belöningen i den andra, MEN VARFÖR SÄGER HON INGET??? Det gör att en arbetsmyra till hund ofta börjar uföra sina egna cirkuskonster eller annat för att få den förbanande belöningen som matte står och retas med (eller kanske bara blir otålig).

Så vill jag att Hugo ska bli, inte otålig utan det andra men för det måste även jag träna på att bli en bättre förare :).


Eftersom att han redan har förstått att klicker är = belöning så började jag idag att träna in target. Dvs, man lägger en platta på marken (jag använde en bok) och ska lära hunden att tex sätta framtassarna på den.

Så.. Jag satt mig ner på golvet med Hugo framför mig och boken vid sidan om oss och är helt tyst. Till en början räckte det med att han luktade på boken som han fick ett klick och belöning för. Tillslut när han fattade poängen så skjuter jag boken längre ifrån oss. Jag var jag inte lika snabb med att klicka när han gick dit och nosade vilket resulterade att han lägger på en tass och till slut två tassar som om han ska anfalla den.


Många tränar in target med att tex lägga en godis under targetplattan. Jag är rädd för att den inte kommer vara lika attraktiv när jag väl slutar med godiset. Som när jag skulle träna in rutan med Hemi genom att lägga en boll i mitten. Det tog en evighet innan vi kunde köra utan boll, och vad avundsjuk jag var på dom som lyckades att shape"a" hunden. Ni som har följt mig vet hur jag har tjatat om det momentet. Nu tror jag inte att Hugo är likadan, men jag har lätt att fasta i gamla spår.

Synd bara att jag inte får upp filmen, men ska prova igen senare i eftermiddag.


Sen vill jag bara flika in vad jag såg på morgonpromenaden. En kvinna i sån där tunnare dunjacka. WHAT? Må hända att det är kyliga 18 grader ute, men jag kan säga att jag kände mig naken i linne och flipflops i jämförelse.

Ovido - Quiz & Flashcards