Alla inlägg den 3 oktober 2013

Av rottweilers - 3 oktober 2013 23:14

Eller man kanske ska tacka oseriösa människor och medier för detta. Som har skapat en väldigt trygg ras som rottweilern orättvisa.

Jag var ute på en timmes långpromenad med min hund ikväll. När vi kommer till grönområdet släpper jag henne lös så att hon får springa lite och sträcka på kroppen. Ca 10 meter från mig och kanske 15-20 meter från hemi ligger en annan hund. Ägaren står och pratar med 2 andra, dom säger att det är precis så som en hund ska vara. I och men att hemi är svart så syndes hon inte så bra. Men b-collien märkte henne och började röra sig mot oss. Och där har vi hemi, som blir överlycklig när andra hundar ger henne uppmärksamhet börjar i sin tur möta den andra hunden. Jag ser det och kallar givetvis in min hund som kommer och sätter sig snällt bredvid utan protest och jag kopplar henne, till skillnad mot den andra hunden som fortfarande har sin riktning styrd mot oss.

(Jag har henne endast lös på stora ytor där jag i lagom tid kan kalla in och koppla henne så att andra inte känner obehag)

När vi kommer ut mot gångvägen så antar jag att dom såg att det var en rottweiler. Och vad händer? JO, JAG FÅR EN UTSKÄLLNING FÖR ATT JAG HADE MIN HUND LÖS!!!!?
Dom andra två stod och nickade, sa till mig att jag bör ta mer vara på min hund.
"Du vill inte se din hund bita en annan".
Jag är väldigt sällan arg, men där brann jag av. Jag tycker att man ska vara försiktig med att vara den förste som kastar sten i glashus.
Jag förstår att folk kan tycka att det är obehagligt att möta en lös rottweiler, många anser att det är en farlig kamphund. Och då vill jag bara säga att kampund är ingen ras, bara ett begrepp från några idioter som ville tjäna pengar på att se hundar slåss för sina liv.
Och en rottweiler är en en vakthund, precis som så väldigt många andra hundraser har i sin ursprungliga grund. En vakthund innebär inte att det är en aggressiv hund. Jag har träffat väldigt många rottweiler i mitt liv, och ett fåtal av dom har vaktinstinkt. Då har dom vaktat hemmet. Men vilken hund känner inte för att försvara sitt revir? Frågan är då hur ägaren hanterar det. Finns det någon ras som inte tar vara på revir?
Ta Berner sennen eller kanske en Leon Berger som också användes för att vakta boskap osv. Nej men dom har mycket hår så dom är ju söta. Och söta hundar är inte farliga! Jag tycker om dessa raser också, har själv haft en Leon Berger. Jag försöker bara få folk att sluta se allt svart eller vitt när det gäller hundar.

Ovido - Quiz & Flashcards