Direktlänk till inlägg 12 september 2013

Barn attackerad av rottweiler

Av rottweilers - 12 september 2013 11:27

Jag som många andra blir nog rätt skakade av nyheten som idag står i Aftonbladet. Jag tycker givetvis synd om alla hundbitna människor. Jag satt precis och sökte lite på Aftonbladets hemsida. Första sökningen blev endast rottweiler. Där kommer det upp massa om attacker som denna rasen har åstadkommit. Trist tycker jag, att man målar ut vissa raser som aggressiva och hemska. Sen sökte jag endast på attacker, där kom det också upp väldigt många artiklar. Skillnaden var att den större procenten av dessa stod det ingen hundras. Jag gissar då på att det inte har varit en rottweiler eller amstaff som har attackerat, artikeln blir nog inte lika intressant om det typ står "pudel bet kvinna blodig" - utan istället står det "hund bet kvinna blodig" (hittade ingen artikel med just den rubriken, det är bara ett exempel). I och med att jag är en äkta rottweiler-lover så vill jag försvara rasen, med all respekt för dom bitna. Jag tror stenhårt på att avel och hundhantering avgör hur hunden blir som vuxen, oavsett ras!!! Kan man ingen om avel, låt då bli. Många som inte har en verksamhet ser pengar och det kan bli väldigt fel. Jag såg artikel från attacken i Göteborg, där dom har intervjuat en från SKK. där står det att de flesta hundarna som har attackerat går under de 20% av oreggade hundar, dvs jbv och SKK. Kan du inget om hundhantering, lär dig först eller låt bli. Man får heller aldrig glömma att det kan finnas andra faktorer till agrissivitet, som tex sjukdom. En gång på klubben var det en schäfer som högg en instruktör, tappade bettet och högg igen. Det blev inga svåra skador, utan mest ytliga sår. Det visade sig efter en ögonlysning att den hade en tumör i hjärnan som orsakade att hunden inte mådde bra. Var noggrann när du väljer din hund och vart den kommer ifrån. fördelen med kennlar är att hundarna har stamtavla. Man kan gå in i hundregistret och kolla tidigare avkommor, föräldrar, ja hela ledet bakåt. Ta reda på vad hunden egentligen har för användningsområden och snälla, gå inte efter utseendet.

 
 
Micke

Micke

12 september 2013 11:37

Håller med dig!
Många vill klappa å gosa me min hund när vi är ute, sen säger folk-gud vilken fin&snäll labbe! Brukar då säga...nä han är Rottis, och då backar folk på en gång.

http://www.mikael82karlsson.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rottweilers - 23 januari 2015 08:11

Ett tungt ämnde en sådan här härlig fredagsmorgon. Jag har precis gråtit en skvätt efter att ha läst ett inlägg på fb ang en grabb som heter Linus, som blir mobbad och slagen i skolan. Det är väldigt få saker som gör mig så förbannad. Jag själv blev...

Av rottweilers - 4 januari 2015 12:20


Önskar Hemi, Hugo och polarna!

Av rottweilers - 27 december 2014 09:01


Julen ha varit bra, den firades tillsammans med familjen hemma hos farmor och farfar. Trots mina 28 år och min predikan om att jag inte ska ha så många julklappar så fick jag det ändå. Biotherm- produkter, parfymer, presentkort på golvet som ska lägg...

Av rottweilers - 20 december 2014 22:59

Läste i lokaltidningen, en man är ute och går med sin hund när han möter tre andra män som frågar efter en tändare. Då blir gubben misshandlad och en av killarna ska tydligen ha sparkat ihjäl hunden, en chihuahua... Om man läser mellan raderna på en...

Av rottweilers - 15 december 2014 22:03


Ett sätt att bygga fin relation mellan mig och valpen tänker jag. För varje träning jag och Hugo gör, eller för varje promenad där han får möjlighet att springa av sig en stund tycker jag att vi allt eftersom får en finare kontakt. Dels för att jag b...

Ovido - Quiz & Flashcards